Concursurile pentru funcțiile de conducere din cadrul instituțiilor de învățământ profesional tehnic vor fi organizate conform unor proceduri mai transparente, echitabile și obiective

Ministerul Educației și Cercetării a aprobat modificările la Regulamentul cu privire la organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcției de conducere în instituțiile de învățământ profesional tehnic.

Feb 27, 2023 - 13:53
Urmărește-ne peGoogle news
Concursurile pentru funcțiile de conducere din cadrul instituțiilor de învățământ profesional tehnic vor fi organizate conform unor proceduri mai transparente, echitabile și obiective

Finalitatea esențială a modificărilor constă în consolidarea activităților pentru asigurarea transparenței, echității și obiectivității desfășurării concursurilor, precum și eliminarea premiselor de favorizare/defavorizare a unor candidați.

Sintetic, principalele elemente de noutate sunt următoarele:

-        la concurs nu au dreptul să participe persoanele care au fost concediate/destituite din funcție ca urmare a aplicării sancțiunii disciplinare, precum și persoanele care au interdicția de a ocupa o funcție publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorității Naționale de Integritate sau din hotărârile judecătorești definitive;

-        membrii Consiliului profesoral ai instituției pentru care se organizează concursul nu au dreptul de a participa la ședințele de delegare a reprezentanților în Comisia de concurs în cazul în care au depus actele de participare la concurs sau intenționează să depună actele de participare la concursul pentru ocuparea funcției vacante de director sau director adjunct/șef de secție;

-        dosarele de participare la concurs nu vor putea fi completate cu acte ulterior expirării termenului de 20 de zile din ziua publicării anunțului;

-        candidații vor prezenta proiectul planului de dezvoltare a instituției pentru 5 ani în plic sigilat;

-        la prima ședință a Comisiei de concurs, președintele, secretarul și membrii acesteia vor semna Declarația privind lipsa conflictului de interese, al cărei model este anexat la Regulament;

-        au fost stabilite termenele în care se convoacă Comisia de concurs pentru desfășurarea fiecărei etape a concursului;

-      a fost majorat punctajul de promovare a probei scrise (testul) (de la 50%+1 la 60%), precum și numărul de itemi (de la 20 la 25) la care vor trebui să răspundă candidații la etapa a II-a a concursului;

-        rezultatele probei scrise (testului) vor fi luate în considerare la totalizarea rezultatelor concursului;

-        interviul candidaților va fi înregistrat audio/video și va fi plasat pe site-ul oficial al organizatorului concursului;

-        au fost stabilite criterii clare de evaluare și acordare a punctajului candidaților în cadrul interviului;

-        pentru a asigura obiectivitatea evaluării candidaților de către membrii Comisiei de concurs s-a stabilit că în cazul în care diferența dintre punctajele medii la interviu acordate de doi membri ai comisiei este mai mare decât 2.0, comisia va analiza argumentele tuturor membrilor comisiei privind punctajele acordate. În acest caz fiecare membru al comisiei va completa repetat fișa de evaluare individuală a interviului, menținând același punctaj sau intervenind cu unele modificări;

-        învingător al concursului va fi declarat candidatul care va obține cel mare punctaj, dar nu mai puțin de 8 puncte;

-        rezultatele concursului vor putea fi contestate și de către observatorii concursului;

-        au fost stabilite componentele obligatorii ale procesului-verbal al ședinței Comisiei de concurs, precum și soluțiile pe care le poate emite Comisia de contestații în cazul contestării rezultatelor concursului.

Menționăm că modificările la Regulament au fost supuse expertizei juridice de către Ministerul Justiției și expertizei anticorupție de către Centrul Național Anticorupție, iar propunerile acestora au fost luate în considerare în procesul de definitivare a actului normativ menționat.

Modificările la Regulament au fost publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.57-50 din 21.02.2023.

Modificările aprobate vor avea un impact semnificativ asupra calității cadrelor manageriale, care vor fi selectate în baza noilor prevederi.