Raportul de audit a situației financiare de la Ministerul Educației și Cercetării, pentru anul 2022, a fost examinat de Comisia de control al finanțelor publice

Chișinău, 20 decembrie 2023 – Comisia de control al finanțelor publice a audiat, în cadrul ședinței de astăzi, raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Educației și Cercetării pentru anul 2022.

Dec 20, 2023 - 17:27
Urmărește-ne peGoogle news
Raportul de audit a situației financiare de la Ministerul Educației și Cercetării, pentru anul 2022, a fost examinat de Comisia de control al finanțelor publice
Foto: Parlamentul Republicii Moldova

Misiunea de audit a Curții de Conturi a constatat că rapoartele nu prezintă o imagine corectă și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil. În acest context, a fost emisă o opinie de audit contrară, determinată de deficiențele constatate la nivelul tuturor rapoartelor financiare, fiind afectat bilanțul contabil cu circa 2,6 miliarde de lei, veniturile – cu 1 miliard de lei  și cheltuielile – cu 237,2 milioane de lei. Raportul a fost remis Parlamentului, Președintelui Republicii Moldova, Guvernului, Ministerului Finanțelor, Ministerului Educației și Cercetării, Serviciului Fiscal de Stat și Agenției Proprietății Publice.

Conform raportului, problemele identificate de audit se datorează unui control intern managerial insuficient. Deși au fost inițiate activități de implementare a recomandărilor Curții de Conturi, nivelul de executare a acestora este unul redus. Astfel, din 23 de recomandări, doar șase au fost executate, alte șase – parțial executate, iar 11 recomandări nu au fost executate. Denaturările cele mai semnificative asupra rapoartelor financiare sunt condiționate de nerespectarea prevederilor cadrului normativ în procesul reorganizării instituțiilor din domeniul educației, cercetării și inovării, precum și a lipsei evidenței analitice a patrimoniului public din domeniul public transmis în gestiune economică. Au mai fost constatate neconformități la recunoașterea dreptului de administrator al Agenției Proprietății Publice (APP) asupra terenurilor gestionate de către minister și instituțiile fondate. Astfel, lista terenurilor proprietate publică a statului din administrarea APP nu este actualizată. Totodată, transmiterea patrimoniului în gestiune economică în rezultatul reorganizării instituțiilor din domeniul educației, cercetării și inovării s-a efectuat cu abateri de la cadrul normativ în vigoare, fiind denaturată valoarea acestuia.

În raport se mai menționează că Ministerul Educației și Cercetării dispune de bunuri care nu sunt necesare în activitatea sa. Printre acestea ar fi investițiile capitale în valoare de 15,4 milioane de lei efectuate în construcția a 14 instituții de învățământ din diferite localități din țară, necesitatea finalizării cărora a decăzut și care urmau a fi transmise în gestiunea autorităților publice locale. În urma verificărilor efectuate pe teren, 12 construcții nefinisate atestă un grad înalt de deteriorare/ruinare, iar în două cazuri s-a constatat lipsa construcțiilor. La fel, se menționează că ministerul nu s-a asigurat că instituțiile bugetare din subordine aplică corect prevederile cadrului legal la stabilirea coeficientului de piață pentru determinarea cuantumului chiriei. Astfel, la 3 instituții coeficientul de piață, pentru 10 contracte de locațiune, a fost stabilit în mărime mai mică decât prevede cadrul legal.

De menționat faptul că, pe parcursul misiunii de audit, ministerul a efectuat corectări financiar-contabile în valoare de 520,32 milioane de lei.

Potrivit recomandărilor, Ministerul Educației și Cercetării va trebui să asigure implementarea unui sistem de control intern managerial viabil, inclusiv în toate entitățile din subordine, precum și a unui Serviciu de audit intern funcțional; să efectueze inventarierea totală a patrimoniului gestionat, inclusiv la toate entitățile din subordine; să elaboreze și să aprobe reglementările aferente remunerării muncii, în special, privind modul și criteriile exhaustive de acordare a sporurilor, suplimentelor, premiilor și altor stimulări salariale. De asemenea, Ministerul Educației și Cercetării, în comun cu Agenția Proprietății Publice, va trebui să asigure modificarea cadrului normativ în vederea stabilirii exhaustive a entităților ale căror fondator este ministerul, a reînregistrării drepturilor de proprietate publică de stat asupra terenurilor și clădirilor instituțiilor de învățământ și sport înregistrate ca proprietate publică locală, precum și a înregistrării drepturilor asupra proprietății de peste hotare etc.

Curtea de Conturi urmează a fi informată, în termen de 6 luni, despre acțiunile întreprinse pentru executarea recomandărilor. Misiunea de audit public extern a fost realizată conform Programelor activității de audit a Curții de Conturi pe anii 2022 și 2023.