Condiții moderne de studiere a limbilor străine și laboratoare performante în liceul din or. Iargara, Leova

În anul 2021, Ministerul Educației și Cercetării a început un amplu proces de achiziție a echipamentelor necesare pentru dotarea sălilor de clasă și a laboratoarelor de fizică, chimie și biologie. Unele instituții au primit deja echipamentele și le folosesc, pentru altele achizițiile continuă. Toate dotările se fac în cadrul proiectului „Reforma învățământului în Moldova”, implementat de Ministerul Educației și Cercetării. Profesorii și elevii spun că folosirea tablelor interactive, a terminalelor lingofonice, a echipamentelor TIC performante modernizează procesul de învățare și stimulează interesul elevilor pentru lecții. În unele instituții, cum ar fi Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din or. Iargara, raionul Leova, aceste investiții completează renovările făcute mai devreme, tot din resursele proiectului.

Iul 29, 2022 - 21:30
Urmărește-ne peGoogle news
Condiții moderne de studiere a limbilor străine și laboratoare performante în liceul din or. Iargara, Leova
Foto: Guvernul Republicii Moldova

În Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, elevii învață limbile franceză și engleză cu ajutorul unor terminale digitale, dotate cu ecran, microfon și căști. Asta le permite să asculte mai bine sarcinile audio, să exerseze pronunțarea și să discute în perechi, câte doi, în limba străină. „Așa învățăm mai ușor cuvinte noi și exersăm limba, discutând cu colegii”, spune Svetlana Vîșînschi, elevă în clasa a XII-a. 

Masa de lucru a profesoarei Elena Golovnea este dotată și ea cu un terminal lingofonic, doar că acesta are mai multe funcții. Profesoara le dă elevilor să asculte un text, apoi ei discută în perechi folosind microfoanele și căștile – simulează situații, fac dialoguri. Discuțiile în perechi au loc simultan. Căștile și microfoanele îi ajută să se audă între ei, iar astfel se economisește timp prețios din lecție. Dacă s-ar folosi săli obișnuite, fără echipament, într-o lecție ar fi posibil de ascultat 2-3 dialoguri, în timp ce alți elevi s-ar plictisi. Dar așa, toți sunt încadrați și toți exersează vorbirea în egală măsură. 

De la masa ei, profesoara poate asculta în căști ce discută fiecare pereche, supraveghind ca elevii să nu se abată de la temă. Terminalele o ajută și la evaluarea competențelor orale. După ce au îndeplinit sarcina orală, profesoara poate asculta vocea fiecărui elev și aprecia cum a pronunțat cuvintele sau cât de corect s-a exprimat. 

Terminalele ajută elevul să studieze în ritmul său

„De ce sunt importante aceste terminale? Astăzi, pentru noi cel mai important este să avem educație centrată pe elev. Terminalele ajută elevul să studieze în ritmul său. Un elev, de exemplu, are nevoie să asculte mesajul o dată. Alt elev are nevoie de două ori, dar altul chiar de trei ori. Terminalele îi permit elevului să facă acest lucru ori de câte ori are nevoie, fără ca ceilalți să observe și el să se blocheze sau să se rușineze”, explică Elena Golovnea. 

În laboratorul de biologie, elevii lucrează cu microscoape și diverse materiale didactice. Mai nou, instituția a achiziționat un set de aparate senzoriale, care sunt folosite la biologie și chimie, cu ajutorul cărora se măsoară cantitatea de oxigen în aer sau în sol, cantitatea de bioxid de carbon și altele. „Copiii sunt entuziasmați să privească la microscop structura celulei sau a organelor și să facă experiențe cu ajutorul aparatelor senzoriale”, spune profesoara de biologie Raisa Crăciun. 

„Copiii vor cât mai multe lecții practice”

În liceul „Lucian Blaga” învață 437 de elevi, care vin din trei localități – Băiuș, Tigheci, Iargara. Directoarea Raisa Ivanov spune că încearcă să facă renovări și să modernizeze instituția, ca să mențină interesul elevilor pentru școală. Din resursele proiectului „Reforma Învățământului în Moldova” au fost făcute reparații interioare, inclusiv a fost construit un lift pentru elevii cu probleme locomotorii, a fost amenajat teritoriul și dotate sălile de clasă. 

„Din sursele care ne-au fost propuse, 500 de mii de lei le-am folosit doar pentru dotarea cabinetelor de fizică, chimie și biologie, dintre care 185 de mii de lei le-am achitat pentru grupul de senzori pentru laboratorul digital. Aceasta este o inovație în învățământul general și le permit elevilor să însușească eficient aceste trei discipline – fizica, chimia și biologia”, explică Raisa Ivanov. 

„Astăzi, lecțiile tradiționale nu mai au același impact pozitiv asupra elevului. Dacă timp de 45 de minute, cât durează o lecție, vorbește doar profesorul, fără ca să fie susținut de utilaje, table interactive, experiențe, atunci elevul se plictisește. Copiii vor cât mai multe lecții practice și, de dorit, ca ele să aibă legătură cu ceea ce va urma după studii”, conchide directoarea. 

În total, în anii 2021 și 2022, în Republica Moldova au fost dotate cu echipament modern laboratoare de fizică, chimie și biologie din 160 de instituții școlare.