Activitățile nonformale de coeziune a copiilor din Republica Moldova și Ucraina pentru perioada estivală, pe agenda Ministerului Educației și Cercetării și a partenerilor de dezvoltare
Grupul de lucru în domeniul Educației, creat ca răspuns la criza refugiaților din Ucraina, s-a întrunit astăzi, 20 mai 2022, în ședință ordinară.

Reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării (MEC), UNICEF Moldova și ai Înaltului Comisariat al Națiunilor Unite pentru Refugiați (ICNUR) au discutat: necesitățile educaționale identificate în procesul de integrare a copiilor și tinerilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova, dar și despre oferirea suportului copiilor și tinerilor care studiază online; organizarea examenului unic online de comun acord cu Ministerul Educației și Științei din Ucraina; posibilitățile de organizare a vacanței copiilor în taberele de vară din Republica Moldova, extinderea activităților nonformale de coeziune a copiilor din Republica Moldova și Ucraina în cadrul instituțiilor de învățământ: cursuri de studiere a limbii române, ateliere de creație, vizitarea teatrelor, excursii; precum și alte probleme identificate în procesul de ajutorare a copiilor și tinerilor refugiați din Ucraina.
Secretarul de stat al Ministerului Educației și Cercetării Adriana Cazacu a prezentat partenerilor de cooperare datele actualizate referitor la încadrarea în sistemul educațional al Republicii Moldova a copiilor din familiile refugiaților din Ucraina, subliniind că numărul lor e în scădere. Astfel, la ora actuală, conform datelor actualizate de MEC, 1042 de copii sunt încadrați în școli, 675 de copii frecventează instituțiile de educație timpurie, iar 318 beneficiază de activități nonformale în cadrul centrelor pentru tineret, secțiilor sportive, cercurilor de creație, de web design, de terapie prin artă etc.
La ședință a fost prezentat Raportul preliminar de evaluare rapidă a necesităților copiilor, evaluare susținută de ISRAAID în parteneriat cu S.B.S – AXA, care va servi drept bază pentru activitățile de perspectivă țintite a autorităților pentru susținerea copiilor și tinerilor refugiați ucraineni. Totodată, o serie de donatori au vorbit despre contribuțiile și implicațiile organizațiilor pe care le reprezintă privind gestionarea crizei refugiaților.
Eforturile conjugate ale Ministerului Educației și Cercetării și ale tuturor organizațiilor naționale și internaționale fac posibilă gestionarea bună a crizei refugiaților și solidarizarea societății în vederea integrării cât mai reușite a acestora etc. Evaluarea va fi finalizată pe 15 iunie.
Amintim că grupul de lucru este coordonat de MEC, în comun cu reprezentanții UNICEF și ICNUR. Acesta este constituit din parteneri de dezvoltare, reprezentanți ai unor agenții specializate ale ONU, ai Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, ai Băncii Mondiale, dar și ai altor organizații din domeniul educației și protecției copiilor.