Soluționarea necesităților educaționale ale copiilor din familiile refugiate din Ucraina, pe agenda săptămânală a Ministerului Educației și Cercetării
Astăzi, 6 mai 2022, reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării (MEC) împreună cu partenerii de cooperare UNICEF Moldova și Înaltul Comisariat al Națiunilor Unite pentru Refugiați (ICNUR) s-au întrunit în ședința ordinară a Grupului de lucru în domeniul Educației, creat ca răspuns la criza refugiaților din Ucraina.

Scopul ședinței este optimizarea procesului de încadrare a copiilor din familiile refugiate din Ucraina în sistemul educațional al Republicii Moldova și a mobilizării tuturor celor implicați în procesul de ajutorare în vederea soluționării necesităților copiilor.
În cadrul ședinței Adriana Cazacu, secretar de stat al Ministerului Educației și Cercetării, a informat partenerii de cooperare despre gradul de încadrare în sistemul educațional al Republicii Moldova a copiilor din familiile refugiaților din Ucraina, subliniind că există o tendință de descreștere a numărului de copii, aflați pe teritoriul țării noastre. În momentul de față, conform datelor MEC, 1156 de copii sunt încadrați în școli, 674 frecventează grădinița, iar 320 beneficiază de activități nonformale din cadrul centrelor pentru tineret, secțiilor sportive, cercurilor de creație etc.
Deoarece planul de răspuns la criza refugiaților nu mai este unul pe termen scurt, ci presupune acțiuni pe plan mediu și lung, partenerii de coordonare au organizat în această săptămână instruiri AIM, în vederea dezvoltării și consolidării cunoștințelor și abilităților de coordonare și management al informațiilor pentru a aplica cu încredere abordarea strategică la gestionarea lucrului în grupul de coordonare a incluziunii în sistemul de educație a refugiaților. Experiențele împărtășite în cadrul instruirilor AIM vor oferi instrumentele necesare pentru gestionarea crizei refugiaților, dar și a altor tipuri de criză. Grupul de lucru a determinat drept prioritare următoarele obiective: acces echitabil la învățare (formală/nonformală, evaluarea rapidă a nevoilor copiilor refugiați, achiziții, conectivitate, organizarea cursurilor de învățare a limbii române pentru copiii ucraineni, mese calde, materiale de învățare, cursuri de recuperare, tabere de vară etc.), dar și calitatea instruirii (dezvoltare profesională continuă, materiale didactice/de învățare) ș.a.
A fost reiterat angajamentul asumat de Ministerul Educației și Cercetării ca și coordonator al măsurilor întreprinse drept răspuns la criza refugiaților din Ucraina, dar și faptul că echipa managerială va oferi toată asistența necesară pentru asigurarea realizării priorităților stabilite și că vor fi mobilizate la maxim toate structurile implicate.
Amintim că grupul de lucru este coordonat de MEC, în comun cu reprezentanții UNICEF. Acesta este constituit din parteneri de dezvoltare, reprezentanți ai unor agenții specializate ale ONU, ai Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, ai Băncii Mondiale, dar și ai altor organizații din domeniul educației și protecției copiilor.